چرا یک کسب و کار نمی تواند پیشرفت کند؟

پیشرفت کسب و کار ها یکی از مهم ترین عوامل پایداری کسب و کار ها به شمار می رود. اگر پیشرفت نکنید و خدمات خود را بروز نکنید قطعا دچار مشکل می شوید و فروشتان کم می شود.
کسب و کار های موفق همیشه پشتوانه و فکر موفق پشتشان بوده و همیشه تلاش کرده اند که در زمینه کاری خود درجه یک باشند و کاملا بروز بمانند. دلایلی که نمی گذارد یک کسب کار پیشرفت کنند عبارت اند از:
- نداشتن ایده قوی برای شروع کسب و کار
- نداشتن تداوم استراژی کسب و کار
- نداشتن مدیریت قوی و افراد غیر متعهد
- بروز نبودن کسب و کار
- اشباه شدن زمینه کسب و کار
خب حالا می خواهیم تک تک به هر کدام بپردازیم و روش های جلوگیری از این موارد را توضیح دهیم.
نداشتن ایده قوی برای شروع کسب و کار
اگر ایده قوی برای کسب و کار خود نداشته باشید و بوم کسب و کار دقیقی ترسیم نکنید نمی توانسد کسب و کار خود را اصولی برپا کنید. هر کسب و کار نساز به تخصص خاص خود دارد و باید ایده عالی پشت آن باشد تا به موفقیت دست یابد. در اصل تمام کسب و کار از ایده و فکر موسس آن سرچشمه می گیرد.
برای یافتن ایده چه کنیم؟
پیدا کردن ایده کار سختی است و باید بسیار تحقیق انجام داد و مشکلات مردم را بررسی کرد و بعد از پیدا کردن مشکل جمعی از مردم به حل مشکل یا آسان تر کردن فرآیند کار بپردازد. مشکلات مردم بسیار زیاد هست و قطعا راه حل های بهتری برای آن وجود دارد. مثلا ایده اپلیکیشن دیوار که از یک مشکل عادی در بین مردم که وجود داشت استفاده شد و تبدیل به یک استارتاپ موفق شد. مشکل چه بود؟ مردم برای فروش ابزارات و کالاهای دسته دوم خود دچار مشکل بودنند و برای آن ها بازاری وجود نداشت و عملا تبدیل به یک وسیله دورانداختنی می شد. خب حالا دیوار آمد با یک راه حل ساده اما موثر یک اپلیکیشن در بستر اینترنت برای مردم فراهم کرد که هر کسی که نیاز به ثبت آگهی این وسایل داشت بتواند به راحتی و در سریع ترین زمان اقدام به فروش آن کند و از این راه صرفه جویی کنند.
نداشتن تداوم استراژی کسب و کار
استراژی و راهبرد کسب و کار بسیار مهم است که تداوم داشته باشد و اگر اشتباه هست اصلاح شود و دوباره اجرا شود تا به موفقیت مطلوب دست یابد. !
استراژی کسب و کار باید چگونه باشد؟
استراژی یا راهبرد کسب و کار باید انعطاف پذیر باشد و با هر تغییری در نیرو ها شکسته نشود و متوقف نشود. برنامه هفتگی کسب و کار باید مشخص باشد و در اجرای آن باید مسر باشید. هیچ کسب و کاری بدون تلاش به جایی نمی رسد و هزاران کار در روز برای هر نوع کسب و کار وجود دارد که باید بین افراد گروه تقسیم شود و به صورت مداوم انجام شود. مثلا یک تیم طراحی سایت را در نظر بگیرید هر روز یک کار دارند و می توانند فعالیت کنند حتی زمانی که هیچ پروژه ای در دست ندارند می توانند به سایت خود برسند و لندینگ پیج های جذاب طراحی کنند و به عنوان محصول به فروش برسانند. می توانند سایت خود را شیک تر کنند و محتوا برای سایت خود ایجاد کنند یا به آموزش کارآموز های شرکت خود بپردازند.
نداشتن مدیریت قوی و افراد غیر متعهد
مهم ترین علت برای پیشرفت کسب و کار این است که مدیر روحیه داشته باشد و امید خود را از دست ندهد و واقعا به کسب و کار باور داشته باشد که می تواند پیشرفت کند و مشکلات مردم را برطرف کند. اگر در تیم خود افراد غیرمتعهد دارید و مسئولیت های خود را انجام نمی دهد باید نظارت کنید و با تذکر راه بیندازید یا اینکه جای او را با یک نفر دیگر تعویض کنید.
چگونه افراد مناسب برای کسب و کار استخدام کنید؟
افراد مناسب و متعهد خیلی سخت پیدا می شوند و به سختی قابل تشخیص هستند و نمی توان به راحتی به هر کس اعتماد کرد و سخت ترین قسمت راه اندازی کسب و کار همین مرحله است. انتخاب افراد ضروری است و برای هر کسب و کار مثل اعضای پیش رونده به حساب می آید. هر عضو از گروه وظیفه ای دارد که اگر هر کدام نتوانند به وظیفه خود عمل کنند پروژه به هم می خورد و هماهنگی اعضای گروه نیز بسیار مهم است و نمی توانند بدون هماهنگی یک گروه باهم کار کنند. این هماهنگی را یک مدیر قوی ایجاد می کند.
در هر کسب و کار مشکلات و مخالفت های زیادی وجود دارد و نا امیدی های زیادی به وجود می آید و در این بین ممکن است اعتماد اعضای گروه به هم از بین برود و در شروع کار گروه متلاشی شود.
بروز نبودن کسب و کار
کسب و کار ها حتی اگر مرجع باشند باز هم در آینده ممکن است رقیب پیدا کنند حتی اگر خیلی معتبر و دولتی باشند. مثل شرکت پست که یک اداره دولتی و پشتوانه بسیار قوی دارد نیز رقیب پیدا می کند و تیباکس می آید تا با آن رقابت کند.
برای همین است که شرکت پست با دیگر اداره های دیگر قابل مقایسه نیست و نسبت به دیگر ادارات دولتی در زمینه اینترنت و ارتباطات الکترونیکی بسیار پیشرفته تر و بروز تر است. رقیبی مثل تیباکس باعث می شود که شرکت پست سعی کند نرخ رقابتی برای ارسال دهد و خدمات پشتیبانی کاربران را ارتقا دهد و حتی برای سهولت مشتریان تصویر و اطلاعات پستچی را در پیگیری پست قرار دهد.
چرا بروز بودن باعث برتری می شود؟
بروز بودن کسب و کار باعث اعتماد بیشتر کاربران نسبت به کسب و کار شما می شود و بنابراین راحت تر کاربران تبدیل به مشتریان ثابت می شوند و این باعث رونق کسب و کار شما می شود.
همیشه از منابع جدید کسب و کار استفاده کنید و هر روز کسب و کار اینترنتی خود را بروز کنید. اگر یک سیستم جدید به بازار می آید حتما آن را بررسی کنید و به لیست محصولات خود اضافه کنید.
اشباه شدن زمینه کسب و کار
در بعضی از مواقع در زمینه کسب و کار شما آنقدر کسب و کار مشابه شما زیاد شده است که ارزش ورود به آن بازار وجود ندارد و یک مثال جالب که در این باره می توان مطرح نمود این است که شما در یک اقیانوس خیلی بیشتر از یک حوض کوچک می توانید شنا کنید. بنابراین سعی کنید وارد بازاری شوید که به اندازه اقیانوس بزرگ و وسیع باشد.
در این مطلب در مورد مشکلات کسب و کار ها توضیح دادیم امیدواریم که توصیه های ما برای شما مفید واقع شده باشد و مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.
تغییر یافته در تاریخ : 2022/05/27
نویسنده: حسن احمدی